Freelancing, Lifestyle

Naturalne metody radzenia sobie ze stresem

Po dniu pełnym zdarzeń i stresujących sytuacji czujesz się podenerwowana i nadmiernie pobudzona? Serce nieprzyjemnie kołacze Ci w piersi, a czarne myśli wirują w głowie jak huragan.

Badania pokazują, że stres prowadzi do produkcji histaminy, która ma działanie pobudzające. Jest to jeden z powodów uzależnienia się od stresu i dramatycznych zdarzeń– stymulujący efekt histaminy oraz hormonów.

Stres potrafi działać na nas dobroczynnie, motywując organizm do działania. Nie jest powodem do strachu o zdrowie, jeśli jednak nie lubimy uczucia towarzyszącego stresowi, są na to sposoby!

Stres metody naturalne

Najlepszą i najprostszą metodą walki ze stresem jest dobry sen, aktywność fizyczna oraz kwiaty, zioła i naturalne preparaty, które przynoszą ulgę, wyciszenie i obniżają stany niepokoju. Przy dobrym śnie, mózg produkuje melatoninę i zamienia ją w serotoninę, zapewniając ci tym samym dobry nastrój i zastrzyk energii.

Serotonina chroni również przed zachciankami na niezdrowe przekąski!

Naturalne metody radzenia sobie ze stresem

Niektóre z badań pokazują, że uzdrawiające kwiaty, zioła i odpowiedni styl życia przynoszą lepsze rezultaty niż leki na receptę w zakresie walki ze stresem.

Sama stosowałam nalewkę z dziurawca i melisy podczas średniego nasilenia złego jesiennego nastroju (nie od dziś wiadomo, że alkohol stosowany umiarkowanie nie jest naszym wrogiem). Moja babcia uwielbia sok z pokrzywy z żurawiną i miodem.

Po te rośliny warto się udać do zielarni lub apteki:

  • Lawenda – te piękne jasnofioletowe kwiaty od dawna wykorzystywano jako środek nasenny i relaksujący. Wystarczy skropić pościel przed snem, aby odpłynąć w ramionach morfeusza. Pamiętajcie, aby używać naturalnego ekstraktu z lawendy.
  • Rumianek – swoim wyglądem przypomina stokrotkę i nie ma osoby, która by go nie znała. To niepozorne zioło jest numerem jeden w walce ze stresem i lękiem. Już w starożytności służył do leczenia układu oddechowego, trawiennego oraz problemów skórnych. Rumianek zawiera w sobie terpenoidy i flawonoidy, które obniżają poczucie lęku i wywołują senność. Jest to najlepszy napój przed snem. Rumianek ma również działanie przeciwzapalne. W trudnym czasie codziennie rano piję filiżankę herbaty rumiankowej, niesamowicie mnie to relaksuje i uspokaja zestresowany żołądek. W końcu ważne jest to, aby cieszyć się swoją pracą, a nie pędzić do przodu coraz szybciej.
  • Olejek cytrusowy– cytryna, pomarańcza, grejpfrut normalizuje poziom hormonów stresu i pobudza układ odpornościowy do pracy. W Polsce zapach cytrusów budzi dobre skojarzenia z domem i świętami, stąd możemy je śmiało używać do poprawy nastroju.
  • Dziurawiec – znany jest ze swoich właściwości leczniczy, w tym poprawiających samopoczucie i w odpowiednio dobranych dawkach, przynosi świetne rezultaty w terapiach wspomagających leczenie depresji. Należy uważać na niego w okresie wiosenno-letnim, gdyż może powodować uczulenie na słońce.
  • Melatonina – to hormon wytwarzany nocą przez gruczoł szyszynki, który pomaga nam zasnąć. Jeśli prowadzisz zdrowy tryb życia i dostarczasz organizmowi odpowiednią ilość światła słonecznego w ciągu dnia, twój organizm wyprodukuje jej odpowiednią ilość. Aczkolwiek u wielu osób występuje zbyt niski poziom, melatoniny, który maleje zwłaszcza z wiekiem. Suplementacja melatoniny jest uważana za bezpieczny i efektywny sposób wywoływania senności.

Dobry sen

Zaśniesz o wiele łatwiej i twój sen będzie lepszej jakości, jeśli wniesiesz kilka poprawek do swojej sypialni i nawyków przed snem:

  • Przyciemnij sypialnie. Nawet niewielkie źródło światła będzie działać na mózg pobudzająco i utrudni Ci sen.
  • Wywietrz pokój. W dobrze wywietrzonych pomieszczeniach śpi się nam lepiej. Jeśli jest Ci za zimno, załóż skarpetki.
  • Unikaj urządzeń elektronicznych. Wyłącz w nocy urządzenia z diodami, nie oglądaj telewizji, ani nie patrz w ekran tabletu na godzinę przed snem. Badania pokazują, że niebieskie światło emitowane przez urządzenia zakłóca rytm dobowy.
  • Zadbaj o naturalne materiały. Unikaj poliestru, wybieraj oddychającą pościel z naturalnych tkanin np. bawełny, wiskozy czy bambusa.
  • Ćwicz wcześniej. Jednocześnie zadbaj o to, aby wysiłek fizyczny zakończył się trzy godziny przed pójściem spać.
  • Dbaj o to, aby sypialnia była relaksującym miejscem.

Wdzięczność

Przeprowadzono kilka eksperymentów badających zależność pomiędzy wdzięcznością a dobrym samopoczuciem. W grupie ludzi opisującej zdarzenia, za które jesteśmy wdzięczni, odnotowano znaczącą poprawę samopoczucia.

Opierając się na tych badaniach, warto każdego dnia zwracać uwagę na to, co dobrego nam się przytrafia. Prowadzenie dziennika dobrego dnia pomaga nam pamiętać, że nawet w najgorszym czasie spotyka nas coś dobrego, za co możemy być wdzięczni.

1 komentarz

  1. Agnieszka

    19 marca 2019 at 09:53

    Stres jest nieodłączną częścią naszego życia- warto zrobić sobie z niego sprzymierzeńca a nie wroga… dobre rady!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy 🙂

Odpowiedz